Saturday, September 29, 2007

> Örjan, detta är bara början.

Jag ska berätta lite kort om Örjan, receptionisten, bartendern och min hotell idol.

Idag har sjukskrivit sig på grund av tjänstefel och bakfylla. Två kvällar i rad då han jobbat själv har han blandat drinkar, skurit upp citron till tequilan och försett våra höger händer med vin och smirnoff. Med andra ord har han gett oss fri tillgång till baren.

Hela veckan har jag försökt pussla ihop hans liv, som han då och då berättar om. Denna man med en proper egenskap är väldigt mystisk och mitt intresse för hans liv har även väckt nyfikenhet hos Synne. Synne och jag bestämde oss för att ge oss själva ett uppdrag som gick ut på att försöka få honom att öppna sig. Vi bägge var överrens om att han inte riktigt var bekväm med sig själv.

Örjan har tillsynes ett välutbildat, varierat och ambitiös utbildning. Efter studier i bland annat tyskland inom psykologi gav han sig in i den visuella reklambranschen, men då han inte hittade sitt riktiga jag inom ämnet fortsatte han sitt sökande inom hotell och restaurangyrket, och på Trudvang Gjestegård jobbar han på nu sedan två år tillbaka.

Vid sidan av hotellvärdsjobbet regisserar han filmer med en rollista som skryter om Norges etablerade stjärnor.

Denna man som vid 28 års ålder gav oss visdomsord om att leva ett lyckligt liv hade en egen verklighet han själv inte kunde acceptera. Han har erkänt att han gärna jobbar så att han "slipper" vara hemma

Varje kväll hämtar hans bondiga flickvän honom från jobbet eftersom han själv inte har något körkort. Flickvännen är av kull 1988 och tillsammans har de en tvåmånaders baby.

Det var detta som uppdagades under fredagsnatten när han inte bara försåg sig själv med alkohol utan också sig själv.

Han var alltså inte beredd på att bli pappa och pojkvän till en ung kvinna han inte kände någon vidare åtrå för.
Med detta utryckte Örjan en sorg i ögonen och tog promillehalten till hjälp.

För oss blev han en slags mentor då han uppmuntrade oss till äventyr som vi skulle fullfölja innan det var försent, han förmedlade meningen med livet och om att livets lycka var nyckeln till en vacker död.

Det olyckliga var att han själv inte levde upp till hans egna ord.



Jag inbillar mig att titeln "Örjan var inte lycklig" blir soundtracket till hans kommande film.


Är det oväntade alltid det oplanerade?

No comments: