Wednesday, October 1, 2008

> Le Petite Mu

Shit vad jag ska gå och bli fransyska. Har funnit ett lexikon som øversætter Muminfigurerna på flera olika språk. Se här!
Lilla My goes world wide! Det är ju hur sexigt som helst med franskans Le petite Mu. Morr.
För att inte tala om italienskans- ett lite mer rough uttal- la piccola Mi.

För bättre förståelse och utökning av kunskapsförrådet har jag naturligtvis slagit upp ordet "Lilla My".
Detta säger wikipedia:
" Lilla My är en figur i Tove Janssons böcker och serier om mumintrollen. My, är syster till Mymlan, och hennes mamma är även mamma till Snusmumriken. Hon är ett litet busfrö som gör som hon vill och retas med mumintrollen. Ändå kan hon ställa upp för Mumintrollet om han behöver hjälp och hon är inte elak utan bara busig. Lilla My kan också bli riktigt arg ibland och då bits hon.
När Tove Jansson själv var liten var hon ganska lik lilla My."


Givetvis googlade jag "Lille My" på norsk och dette är resultatet:
Lille My:
"Hun er ikke i slekt med mummiene men bor der likevel.
Selv om hun er bitteliten, er hun ikke redd for noe som helst.
Hun steller gjerne istand katastrofer, men er veldig snill også."


Jag har inga identitetsprobs- jag behöver bara googla för att hitta min personlighet!

No comments: