Friday, August 8, 2008

> -" Det är 20 i entré här! "

Julia och Andrea satt redan inne på Vasasta´n och smuttade vin. Jag kom i vanlig ordning lite sent och i dörren frågar vakten efter mitt leg;
- "God kväll, har du leg?"
Jag meckar fram mig leg och visar blygsamt upp mina 20 år samtidigt som jag brer på ett leende. (Nej, jag hade inget urringat denna kväll)
- "Det är 20 i entré."
Han säger detta med snabba bokstäver och med en kort stämma. Jag uppfattar det som att han säger att det är "åldern 23"!
- "Va!" Brister jag ut och förstod att jag precis hade blivit nekad!
- "Det är 20 i entré ikväll." Upprepar han en gång till och ännu en gång tror jag att han säger "Det är tjugotre ikväll". (Säg detta högt för dig själv så hör du faktiskt också att det låter som om man säger, det är 23 ikväll!)

Jag ojar mig efter den andra nekningen, backar nerför dörren, vänder mig om och möter människor som stirrar skumt på mig. Samtidigt tar jag upp mobilen och ringer Andrea och berättar för henne att jag blivit nekad. Vi bestämmer att hon ska möta mig i dörren och hon ska göra sitt bästa att försöka fixa in mig. Nämnvärt är att Andrea och Julia är ett år yngre än mig!
Andrea kommer och frågar vakten vilken ålder det är ikväll;
- "Vilken ålder är det här ikväll?"
- "Tjugoett, tjugotvå" Säger vakten.
- "Va, men jag är ju tjugoett!!!" Säger jag och känner mig så kränkt för att han inte nekat min ålder utan MIG!
- "Ja, men det är 20 i entré ikväll" Säger vakten med samma snabba ton!
Andrea uppfattar också att han säger 23 ikväll och står som ett stort frågetecken. Hon trodde seriöst att vakten dissade mig helt öppet!
Vakten sa ytterligare en gång till att det är 20 i entré och denna gång sa han det långsammare och tydligare!
Denna gången (typ hundrade) fattade både jag och Andrea att det var TJUGO KRONOR I ENTRÉ och inte TJUGOTRE! Jag skämdes som en hund vill jag lova när mitt missförstånd uppdagades!
Vakten förklarade sen att han trodde att jag inte ens hade råd 20 kronor!!!

No comments: