Wednesday, August 20, 2008

> norsk komedi är svensk parodi

Det är riktigt kul med norsk komik alltså. Så otippat kul. Humor och sarkasm brukar annars anses vara svårt att förstå om man inte delar samma språk. 
Men jag kände verkligen komiken inom mig. Jag vet dock inte om det var språket eller vinet som fick mig att garva som jag gjorde. Möjligens var det kombinationen... 
Det jag ansåg var lite lustigt var att alla framträdanden innehöll något dumförklarande mot svenskar! Märkligt nog var det två ämnen som verkligen fick publiken att vika sig, det var 1. svenskar ( har du hört en norrman prata svenska? Otroligt kul i sig. ) och 2. Yrken, antingen vägtullspersonal eller vägarbetare. Alla, verkligen alla komiker hade dessa två trådar gemensamt!
Det var 5 välkända (för mig okända)komiker och en konferencier, de höll låda på en scen i två timmar. Själv satt jag längst fram och längst till vänster. Den nackspärr jag vaknade med i morse behöver jag inte ens nämna.

Men gårdagskvällen var hygglig, massa mingel med drinkbiljetter och cocktailklädda människor med norska namn på sina namnlappar strategiskt placerade strax ovanför bröstvårtan. Plockmaten alá tapasen var så god att jag funderade ett tag på att samla på mig veckans matlådor. Men jag avstod då en nykterhetssekund förde mig tillbaka till verkligheten. 
Morgonen började med regn och ett morgonmöte som varade i 5 timmar. Det börjar bli riktigt trivsamt på jobbet nu. Det har det visserligen alltid varit. Men har jag skaffat mig en relation till jobbet. Jag bär liksom på blandade känslor och blickar mot en splittrad höst - 
men jag ska göra så gott jag kan och så långt jag orkar. Kanske var det en svacka jag hade, kanske var det mitt hjärta som talade. Det enda jag vet är att mitt ANDRA hjärta nu bor i en annan huvudstad.

Det har regnat i två dygn nu. Jag har glömt av hur det ser ut när det inte regnar. Hoppas att vattnet tar slut snart.  För jag blir på så dåligt humör när det är grått.

No comments: