Sunday, May 25, 2008

> en färgglad morsdag.

När min mamma kom hem från en promenad med pappa, dogge, moster lotta och hennes make björn väntade en blombukett på henne. Avsändaren var från hennes dotter My och buketten var magisk. Blommorna grattade henne på morsdag och kortet viskade vilken underbar mamma hon är.

När hon över telefon med en glad röst beskrev vilka färger buketten hade, kunde jag inte låta bli att kolla upp färgernas betydelse. Jag lyckades Googlade fram en sida som just beskrev, helt konkret, vad alla regnbågens alla färger betyder. En perfekt sida!

Efter att ha lusläst från A till Z kan jag nu med glädje berätta att floristen gjort sitt jobb mycket gott!

Se här;

Färgerna i buketten gick i rosa, lila och med några få inslag av rött. I mina öron lät det som en brutal blandning, lila och rött liksom! Men jag blev överraskad och insåg att betydelsen är finare är färgkombinationen.



Rosa står för kärlek mellan mor och barn, kravlös, utan förväntning. Den står för ära och moral och läker sårade känslor.

Lila är sätet för vår andlighet, beskydd, medial kommunikation. Färgen ger ett inre lugn och healing. Lila driver bort missunnsamhet och svartsjuka.

Rött Färgen står för kroppslig kärlek, lidelse, sexualitet, grundförtroende, säkerhet. Står även för passion, energi, hetta, styrka. Grund, jordning, stabilitet. Eld, att sätta igång något. Även moderlighet. Färgen önskas ofta av blivande mödrar.

Bukettens färger kunde inte passa bättre in på en dag som denna!
Jag tackar min skapare varje dag för att jag inte är färgblind.

No comments: