Sunday, June 29, 2008

> tålamod!

Jag ska berätta för er om en man ombord på Swebusexpressbussen till Oslo. Under vår fyra timmars bussresa drog mannen fram magasin efter magasin. Den ena titeln efter den andra. GP, Aftonbladet, Bilsport, Expressen, Internet World. Hursomhelst var han helt enkelt ett magasinman. Det var intressant att se på honom när han varvade mellan sina Carlsbergs-klunkar och bläddringar.

Och nu kommer jag till saken, en gång när han satt och läste sitt magasin med en titel som innehöll orden, jakt och fiske, körde vi igenom en tunnel och direkt när mörkret slog till började han frenetiskt fiffla med lampan i taket. Lampan funkade inte och han frustade och jämrade sig över detta. Efter mycket fingrande och suckar nådde vi ljuset igen, efter en sisådär 36 sekunder. Gosh, tänkte jag och frågade mig själv om det var ölen eller artiklarna som var så intressanta att han inte ens kunde hålla sitt läsande i några sekunder.

Tålamod va!

Det märktes att han var tämligen besvärad över en ikke fungerande lampa. Men det som var besvärande för mig var att han begick samma handling en gång till när vi mötte vår andra tunnel på resan! Ja menar, fungerar inte lampan efter flera hysteriska knapptryckningar fungerar den antagligen inte alls!!!

Vad har hänt med oss människor? Vi går före varandra i kön, vi har mobilerna på när vi sover, vi tror att micron är ett kylskåp och vi läser Blondinbellas blogg. Jag har snart tappat tålamodet för att vi numera har så lite tålamod.

Det skadar oss inte att vila ögonen lite. Mer tålamod åt folket.

No comments: