Friday, March 28, 2008

> Fredagsnöje på Oslo Sentralstasjon

> Efter två timmar på Oslo S, kan jag dokumentera vad jag INTE gillar:

- Killar med i fakejackor med fakepäls som ropar perversa saker efter förbipasserande människor

- Högljudda mobilsamtal med pojkvänner

- "Fjårtisar" med inte bara för lite kläder på sig, utan också för små

- Personer som tar hundra servetter till sin take- away mat (En räcker din miljöbov!)

- Tjejer som rakar sina ögonbryn och målar dem i någon snuskig halvcirkelform

- Personer som smygläser OCH viker tidningar i tidningsstället (Ok för att smyläsa, men dödstraff för vikningen)

- Gubbar som stirrar på en och när man själv stirrar tillbaka vänder de inte bort blicken

- Tjejer som tror att Friis väskor är "it" och kan jämföras med lyx

- Barn som klär sig i plagg med Disneyfigurer

- Lodisar med dragvagn

- Tanter med dragvagn

- Töntar som bär sina backpacks på magen (Finns en anledning till att de heter just BACKpack- och nej det finns inga tjuvar!)

- Folk som slänger "plast" i papperssorteringen. (Sen när blev plastpåsen från Seven Eleven papper?)

- Folk som klär sina barn i fula kläder

- Människor som äter ägg på offentlig plats

- Människor som äter på offentlig plats

- Överviktiga människor (nu snackar vi fetma) som överhuvudtaget äter.



> Detta har hänt i min omgivning:

- En bunt amerikanare som efter 15 minuter kommer fram till att "paprika" på norska heter red pepper på engelska

- Lumpenkids som fått helgpermis och som ska hem till mamma

- En tjej med hur stora bröst som helst. Alltså jag menar gigantiska, hon förövrigt var ingen skönhet

- En alkis som frågade vad min dator kostade och om jag verkligen behövde den

- En till alkis som gick omkring med matkassar och pratade för sig själv. Turligt nog pallade han bara att sitta mittemot mig i 30 minuter

- En man sittandes bredvid mig med samma mobil och ringsignal

- En mamma som äter det sista av popcornen tillsammans med sin 6 åriga dotter med glasögon (Förmodar att de varit på bio)

- En gubbe 70+ iklädd en grå Members Only jacka. Respekt farfar. Orginal och respekt.

- Hundratals förortskids iklädd antingen fakekläder a la 2005 eller slappa grå mjukisbyxor





>Detta tänker jag inte göra igen:

- Spendera min fredagkväll på en central/terminal you name it, i varken Oslo, Stockholm eller vilken storstad som helst

- Ta på mig en nyköpt tröja med pricetagen hängandes kvar

- Åka någonstans utan en bok

- Köpa vindruvor utan att tvätta dem (Läs: "Bekämpningsmedel på livsmedel")

- Sitta bredvid en papperskorg

- Missa en buss på grund av en skurk

- Missa en buss överhuvudtaget.



> Detta har jag lärt mig:

- Det finns goda människor. En ung man snubblade över en Burger King pappmugg med innehåll och tro det eller ej, men han böjde sig faktiskt ner och plockade upp BK objektet och slängde det i papperskorgen intill mig.
Jag gav honom ett leende och kände för en sekund att jag var stolt över honom.

Han dock, trodde nog att jag flörtade med honom, för han vände tvärt på riktningen och gick med det långa benet före det andra långt bort från mig.

- Aldrig gå hemifrån med dåligt batteri på mobilen

- Jag har just bekräftat för mig själv att jag verkligen inte klarar av att äta något vettigt i såna här miljöer. Jag blir genast illamående av den äckliga luften som cirkulerar kring mig och min aura, och inte minst vid tanken av alla äckliga människor som genererar till den hemska luften.

- Burger King har längre kö än Mc Donalds

- Oslo S har trådlöst internet via Café Opus (Onödigt för mig att veta eftersom att jag aldrig kommer att missa en buss igen)



Nu är det blott en timma kvar. Yes. Och fråga mig inte hur men jag har redan lyckats fördriva 3 timmar på en träbänk tillsammans med 2 bags och en låda vindruvor, på en offentlig plats vid namn Oslo Sentral Stasjon.


Jag har en fråga till dig. Hur många kalorier innehåller en låda vindruvor?

1 comment:

Anonymous said...

Hoppas du missar fler bussar; det var intressant att läsa. Även fast det är skittråkigt att vänta i nån terminal så är det alltid massa randoms överallt.
En gång kom det en gubbe och satte sig bredvid mig och började urskulda sig att han "inte var sån" (pedofil), ungefär som han fått för sig att jag trodde att han var det. Jag höll på att dö av skratt men fick bita mig i läppen för att inte visa det.