Sunday, March 30, 2008

> Hemma från Oslo efter hundra år.

Som vanligt har jag svårt att sova på bussar/flyg/tåg/kollektivtrafik.

Vilket är hemskt i längden när allt man bara vill är att tiden ska gå. Och vi alla vet ju att tiden går när man sover... ond ekvation.

Hursomhelst. Igårnatt tog jag mig hem till bror min på Eketrägatan tack vare ett galet och obekvämt taxiåk som jag tänker anmäla.
Den taxichaffisen borde antingen åka hem, eller in i finkan. Den totala kostnaden från Nisse till Eketrä via Wieselgren landade på 350 spänn, normalt sätt betalar jag max 120 och det från Avenyn.

Inte nog med det, taxigubben sa att han bara tog emot kontanter och det fett tokiga var att han inte hade igång taxametern, utan använde sig av ett "fastpris" som steg med 250 spänn bara sådär.

Jäkla gubbe.

När jag hoppade ur taxin efter en hotfull stämning klockan 02.30 på natten mitt på kalla gatan på Hisingen kollade jag på bilen för att se vilket taxibolag han körde för... inte en logo så långt ögat kunde nå. Bara en old taxitakslampa lyste gult.

Jag hann ta de mobilnummer som stog skrivet på sidan (Kom igen, ett 0737-mobilnummer stod tryckt på sidan av den vita bilen!) Och jag hann även ta hans IDnummer.

Nu ska vi se om detta leder någon vart. Han ska bannemej få smaka på sulan. Dektektiv My har fått sitt första uppdrag.

Nu ska vi inte ha några förväntningar, men jag kan se framför mig att jag sitter iklädd en Dolce&Gabbana kostym i Högsta Domstolen för att rättfärdiga fallet med att jag får en mille som skadeersättning.



Men, tillbaka till nuet, idag har jag packat upp och packat ner igen inför min kommande flytt till OSLO. Yeah. Denna gång är det betydligt mer som ska med mig. Och ära vare gud i höjd att jag har en bil att stuva in allt i. Nu slipper jag alla eländiga bussar.

Förutom att ha packat och chillat har jag varit på IKEA och armbågat mig fram bland alla desperatalördagshoppingsfjantar.

Det var jag mot dom. (Hur korkad får man egentligen bli att åka till ett svennemecka på en lördag?)

Jag blev galgar, vaniljdoftljus och förvaringslådor rikare.

Faktum är att den rena och sanna shoppingen till ett rum görs på allt annat än på IKEA. Vem vill ha ett IKEArum från topp till tå? Inte jag! IKEA äger på förvaring och praktiska ting och ling. Men resten är bara snyggtråkigt. Hur kul är det tex. att köpa en gardin för 19:-/m som man sedan kommer få se hos grannen, ungens dagis, tandläkaren, och som kuddar i fikarummet på jobbet. INTE så tillfredsställande för själen.

IKEA är som H&M, välgjorda plagiat i snålmaterial och budgetversion för alla människor på gatan som vill likna varandra.



Ja då var de sagt! Imorgon blir det andra bullar. Pass på Olof, alkisen kanske gömmer sig bakom nästa hörn! Godnatt!

No comments: